תקציב ביגוד וחופשה שנתית – תנאי ההעסקה במגזר הציבורי בהשוואה לעסקי

עומר גלעדי5 דקות קריאה
מרוויחים ונהנים? תנאי ההעסקה של עובדי ציבור
שתף:

רבים חולמים על משרה טובה בהיי-טק, אולי תופתעו לגלות שמשרות בשירות המדינה עשויות להיות אטרקטיביות לא פחות. כולנו יודעים שישנם בכירים במגזר הציבורי להם משולמות משכורות עתק אולם הדעה הרווחת היא שבממוצע המשכורות בשירות הציבורי, בוודאי של עובדים זוטרים יחסית, אינן גבוהות. אמנם, יש יותר מגרעין של אמת בסברה זו אולם חשוב לזכור שהסכום שמעביר המעסיק מדי חודש אל חשבון הבנק שלנו רחוק מלהיות הסיפור כולו. מסתבר שעובדי מדינה נהנים משלל הטבות שעובדים שכירים במגזר הפרטי יכולים רק לחלום עליהם. לפניכם סקירת מני הטבות מהם נהנים עובדים במגזר הציבורי מכוח חקיקה כמו גם בזכות הסכמי עבודה וצווי הרחבה. נקדים ונאמר שבמקרים רבים ערכן הכלכלי של הטבות כאלה די בו כדי להפוך את הקערה על פיה ולהפוך את תנאי ההעסקה בשירות הציבורי לאטרקטיביים יותר מאלה של משרה דומה (מבחינת ההיררכיה בארגון) במגזר העסקי, אפילו אם מדובר במשרות בתחומים בהם משולמות משכורות גבוהות יחסית כגון היי-טק, בנקאות וביטוח.

 

תנאי ההעסקה הטובים יותר
משכורותיהם של עובדים בדרגים בינוניים ונמוכים במגזר הציבורי אינן גבוהות. עם זאת, הטבות שונות שעובדים כאלה נהנים מהן הופכות את תנאי העסקתם לאטרקטיביים לא פחות, לעיתים אפילו יותר, מאלה של עובדים בדרג דומה במגזר העסקי

 

פתרונות נקודתיים הורחבו לכלל המגזר הציבורי עד שנוצר סל הטבות מעורר קנאה

גם אתם וודאי שואלים איך קרה שעובדי מדינה נהנים מסל הטבות כה נרחב, ובכן התשובה אינה מורכבת. כשמביטים לאחור, לעיתים למרחק כמה עשורים, מגלים דפוס דומה, הממשלה מיישמת פתרון, בדמות הטבה, לצורך מסוים הנוגע לאוכלוסיית עובדי מדינה מצומצמת ובמשך הזמן חוג הנהנים מן ההטבה הולך וגדל עד שבסופו של דבר ההטבה הופכת חלק מכלל תנאי ההעסקה של כלל עובדי המגזר הציבורי.

 

אולי הדוגמא הטובה ביותר לכך היא הטבה בעלת שווי כלכלי גבוה מאוד, קרנות ההשתלמותראשיתן של קרנות ההשתלמות בשנים המוקדמות לקום המדינה אז נדרש תמריץ לעודד מהנדסים בשירות המדינה לצאת להשתלמויות בחו”ל כדי לשפר רמת מקצועיותם. במשרד האוצר הגו אז פתרון בדמות קרן פטורה ממס אליה מפריש העובד סכום צנוע מדי חודש והמדינה משלימה להפקדה העשויה להגיע עד לכדי 5 ואפילו 10% מן המשכורת החודשית, הכסף שנצבר יועד למימון השתלמות מקצועית.  כיום, כלל ציבור עובדי המדינה זכאים, כחלק מתנאי העסקתם, להטבת קרן השתלמות, הטבה העולה למדינה מיליארדי שקלים בשנה בדמות אובדן הכנסות מיסוי. בקרן השתלמות של עובד מדינה בעל וותק של 30 שנים עשוי להצטבר סכום של כ-1.7 מיליון שקלים, כמעט מיותר לציין שהעובדים רשאים לעשות עם הכסף, מרגע שהשתחרר, ככל העולה על רוחם, ממטרתה המקורית של ההטבה נותר איפה רק שמה בלבד.

 

עוד הטבות משמעותיות שנוספו לתנאי העסקה של עובדי המגזר הציבורי בדרך דומה לקרן ההשתלמות הן קביעות בעבודה (לאחר וותק של חמש שנים), עליית שכר שנתית מובטחת, שעות עבודה מינימאליות הקבועות בחוק (42 שעות לשבוע), חמישה שבועות חופשה בתשלום בשנה, מכסה נדיבה של ימי מחלה הניתנים גם לצבירה, השתתפות בהוצאות רכב, תשלום גלובלי עבור שעות נוספות וכוננויות, המרת ימי מחלה צבורים לימי חופשה בתשלום, גמול השתלמות (תוספת שכר בגין השתתפות בהשתלמות מקצועית) ועוד.

 

תנאי ההעסקה של עובדי ציבור
ארוחות במסעדות, אימוני כושר ותקציב ביגוד – אלה תנאי ההעסקה של עובדי המגזר הציבורי

 

הטבות עליהן אולי אפילו לא שמעתם

עובדי מדינה נהנים מסל הטבות כה מגוון עד שעל חלקן ייתכן ואפילו לא שמעתם עדיין. כך למשל “מענק היובל” (משכורת ספטמבר כמעט כפולה החל מן השנה ה-25 לעבודה), תקציב ביגוד (בין 1,500 ל-2,200 שקלים בשנה), שעת ספורט שבועית (על חשבון המעביד), סבסוד ארוחות במסעדות (אם אין במקום העבודה חדר אוכל) ועוד.

 

 

תנאי ההעסקה של עובדי מדינה אינם נשחקים

מעבר להטבות מפליגות כגון אלה שתוארו לעיל עובדים בשירות המדינה נהנים מיתרון חשוב נוסף, תנאי ההעסקה מובטחים וניתן לדעת בוודאות שלא יישחקו גם אם במגזר הפרטי עובדים שכירים בתחום עיסוק דומה יאלצו להשלים עם מציאות בעייתית. כך למשל עורכי דין במגזר הציבורי ממשיכים ליהנות מתנאי העסקה זהים לאלה של עמיתיהם הוותיקים בעוד שעודף היצע הוביל למצב בו לעורכי דין צעירים במגזר הפרטי משולמות משכורות נמוכות. למחפשי עבודה הנוטים להוריד מהפרק משרות במגזר הציבורי מומלץ לשקול את הדברים מחדש, במקרים רבים סל הטבות נרחב ממנו נהנים עובדי מדינה, כמו גם ביטחון תעסוקתי ופנסיה תקציבית יותר ממפצים על משכורת ברוטו נמוכה יחסית.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme